2019 January 18 - جمعه 28 دي 1397
مردم قم، مردمی ولایت پذیر هستند
کد مطلب: ١١٩٧٨ تاریخ انتشار: ١٩ دي ١٣٩٧ - ١٤:٠٥ تعداد بازدید: 19
صفحه نخست » عمومی » اخبار برگزیده
حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی باباپور
مردم قم، مردمی ولایت پذیر هستند

قیام 19 دی ماه سال 1356 نقش بسیار موثری در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران داشت.

حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی باباپور عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری عتبات درباره دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: از اول انقلاب تا کنون سنت هر ساله بر این منوال بوده که به مناسبت این روز مردم قم با رهبر انقلاب دیدار و تجدید پیمان کرده اند که تا سال 68 به دیدار امام (ره) و از آن روز تا همین امسال با مقام معظم رهبری دیدار داشته و دارند این سنت چهل ساله نشان از تداوم ولایت پذیری مردم قم دارد.

وی در ادامه درباره علت شکل گرفتن قیام 19 دی ماه مردم قم در سال 1356 افزود: این قیام ، نقش بسیار موثری در شکل گیری انقلاب اسلامی ایران داشت. جریان بدین صورت است که دو روز قبل از 19 دی ماه یعنی 17 دی 1356 یک مقاله ای در روزنامه اطلاعات وقت چاپ شد به نام "ایران و استعمار سرخ و سیاه" که نویسنده آن فردی با نام مستعار احمد رشیدی مطلق بود. نظرات متفاوتی پیرامون این قضیه که در پس این نام چه فردی بوده وجود دارد عده ای نام داریوش همایون وزیر اطلاعات آن دوران را به عنوان نویسنده می برند برخی شخص هویدا بعنوان نخست وزیر را نویسنده این مقاله می دانند و افراد مختلف دیگر هم نام برده شده اند.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی تهران در باره هدف از نوشتن آن مقاله(ایران و استعمار سرخ و سیاه) در روزنامه اطلاعات تصریح کرد: رژیم سلطنتی سالیان سال بود که دو گروه را مخالف خود می دانست یک جریان وابسته به شوروی و یک جریان هم جریان مذهبی  که در این مقاله منظور از استعمار سرخ جریان چپ یا همان کمونیست ها بودند اما استعمار سیاه بنده به شخصه چند تعبیر را می گویم چرا که در متن مقاله اشاره ای به منظور از نامگذاری استعمار سیاه نیامده است. مورد اول با توجه به اینکه 17 دی که این مقاله چاپ شد سالروز کشف حجاب رضاخانی بود و این مقاله نیز بی حجابی را به عنوان یک فضیلت مطرح کرد و حجاب را یک محدودیت و ضد ارزش که باید برطرف شود بیان می کند شاید منظور از استعمار سیاه همان چادر یا مقنعه ی سیاه رنگ بانوان بوده، مورد دوم می تواند به عمامه سیاه رنگ امام به عنوان رهبر نهضت اشاره ای داشته باشد و یا به تعبیر سوم به نهضت عاشورا و سیاه پوشی عزاداران در این ایام بر میگردد.

ویدرباره واکنش مردم به چاپ این مقاله در روزنامه گفت: نکاتی که در این مقاله باعث خشم مردم شد یکی مسئله زیرسوال بردن حجاب بوده و دیگری اهانتهای صریح به حضرت امام بوده که با القابی مثل "سید هندی که کشور را می خواهد بهم بریزد" و ازین قبیل الفاظ راجع به ایشان صحبت کرده است.  در روز 18 دی یعنی یک روز پس از چاپ مقاله واکنش ها از طرف حوزه های علمیه آغاز می شود و مراجع حوزه ها را تعطیل می کنند و در منزل حضرت آیت الله گلپایگانی تجمع می کنند و ایشان در آن جا یک سخنرانی حماسی و انقلابی دارند که طی آن می فرمایند: " اینها با کارهایی که کرده اند انتظار دارند ما ساکت باشیم هرگز این طور نیست اگر سرنیزه هایشان را زیر گلوی ما هم بگذارند ما این اهانت ها به امام و دین را تحمل نمی کنیم و اعتراض خواهیم کرد."

حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمد مهدی باباپور خاطر نشان کرد: چنین حرکتهایی ادامه داشت تا 19 دی که بازاریان قم مغازه ها را تعطیل کردند و اقشار مختلف مردم در حمایت مراجع به منزل های آیات عظام همدانی، مکارم شیرازی، علامه طباطبایی و سایرین رفتند. باتوجه به حضور سربازان رژیم در رویارویی آن ها با مردم تعدادی زخمی و شهید شدند.این قیام بدین سبب به عنوان اولین عامل شتاب دهنده انقلاب معروف شده که پس از آن در شهرهای مختلف از جمله تبریز برای چهلم این شهدا در 29 بهمن مراسم گرفته شد و به صحنه اعتراض مردم بدل شد و پس از مواجهه با ماموران حکومت در تبریز تعدادی شهید شدند و پس از آن برای چهلم این شهدا دو مرتبه در سراسر ایران مراسم گرفتند که در مراسم چهلم شهدای تبریز در شهر یزد تعدادی به شهادت رسیدند که این حرکات به اربعین در اربعین معروف شده اند.

وی در پایان گفت:: به عبارتی اولین حرکت پرشور و دسته جمعی مردم از 19 دی به راه افتاد و تا قبل از آن در کشور حرکت های پرشور و میلیونی را در اعتراض به حکومت نداشتیم.

خداوند این شهدای اولیه انقلاب و ما را بیامرزد و قرین رحمت خود گرداند.

انتهای پیام

 





Share
* نام:
* پست الکترونیکی:
* متن نظر :
* کد امنیتی: